A Sió-csatorna története
2020. június 01. írta: KMJudit

A Sió-csatorna története

A Balaton vízállásának megregulázásához elengedhetetlen volt a Sió-csatorna kialakítása, mely Siófoktól kiindulva 120,8 km hosszan köti össze a magyar tengert a Dunával, melyet a gemenci erdőnél ér el. 

A mai Siófok vidéke a 19. század előtt mocsaras volt, a vízszint pedig a jelenleginél 3 méterrel magasabb. A Balaton gyakran kilépett a medréből, amit a természetes vízlefolyások nem mindig tudtak elvezetni. Ezt mutatja az is, hogy jelentősebb települések csak a magasabban fekvő tóparti helyeken jöttek létre évszázadokon keresztül.

Már az ókorban felmerült az igény a Balaton szabályozására, egyesek szerint a rómaiak az i.sz. 3. században foglalkoztak a tó lecsapolásával. Jelentősebb munkálatokra sok évszázaddal később került sor: 1811-ben újraásták a csatornát, majd 1825-ben újabb szabályozásra kerül sor. Széchenyi István felismerte a csatornában rejlő lehetőségeket, és szorgalmazta a közlekedésre, szállításra alkalmassá tételét. 

 

magy_musz_eskozl_muz_bahart_arch_sio_csat_szabnal_dolgozo_kubikusok_1892-1893_mmkm_temgy_2019_1_1_0754.jpg

Kép: A Sió-csatornánál dolgozó kubikosok. 1892-1893. Forrás: Fortepan / Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum / BAHART Archívum. Levéltári jelzet: MMKM TEMGY 2019.1.1. 0754.

 

Mérföldkőnek számított az 1863-as év, ekkor készült el az első vízleeresztő zsilip fából. A Balaton körüli mocsarakat lecsapolták, és művelésre alkalmas területekké tették. Ennek ellenére nem minden év telt el problémák nélkül. Időnként nagyon alacsony volt a vízszint, és volt, amikor a tó szintje olyan mértékben megnövekedett, hogy nagyobb területeket öntött el a víz. Egyre nagyobb lett az elégedetlenség, 1891-ben a balatonfüredi parti sétány is víz alá került. A zsilip súlyosan megrongálódott, tenni kellett valamit, mielőtt összedől. Az időnkénti magas vízállás a vasúti töltésekben is kárt tett.

Egyértelművé vált, hogy szabályozni kell a csatornát, és új, nagyobb zsilipre volt szükség. 1892-1893-ban 165 méterrel lentebb egy vastáblás betonzsilipet építettek, melynek a vízáteresztő képessége jóval nagyobb lett az előzőnél. A nagyszabású szabályozási munkát számtalan kubikos (akik közt nőket is találunk) testi erejével és gőzgépek bevetésével végezték el. 

 

magy_musz_eskozl_muz_bahart_arch_sio_csat_szab_kezdete_1892_mmkm_temgy_2019_1_1_0724.jpg

Kép: 1892. A Sió-csatorna szabályozásának kezdete. Forrás: Fortepan / Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum / BAHART Archívum. Levéltári jelzet: MMKM TEMGY 2019.1.1. 0724

 

A 20. század elején ismét szükségessé vált a csatorna bővítése. A munkálatok egy részével 1936-ban készültek el. A második világháború miatt a mederbővítést viszont szüneteltetni kellett, mígnem 1947-re minden elkészült, és az első hajó elindulhatott a Balatonról a Duna irányába. A 83,5 méter hosszú és 12 méter széles hajózsilip 1200 tonnás uszályok és hajók átengedésére képes.

 

1927_sio_csatorna_lezarasa_a_zsilip_javitasa_miatt_1927_mmkm_temgy_2019_1_1_0877.jpg

Kép: A Sió-csatorna lezárása a zsilip javítása miatt 1927-ben. Forrás: Fortepan / Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum / BAHART Archívum. Levéltári jelzet:  MMKM TEMGY 2019.1.1. 0877

 

A zsilip egyik fontos jellemzője, hogy csak a maximális vízszintet lehet vele szabályozni, tehát a felesleget le tudják ereszteni. Viszont aszály idején a zsilipet zárva tartják, hogy megóvják a Balatont a kiszáradástól. A leghosszabb időszak, míg a zsilip zárva volt 2000. április 30-tól 2005. szeptember 1-ig tartott, több mint 5 éven keresztül nem volt szükség felesleges víz leeresztésére.

 

Ha kíváncsi vagy, hogyan folytak a szabályozási munkálatok a 19. század végén és a 20. század elején, korabeli felvételek alapján a videóból megtudhatod:

 

 

Ha tetszett a videó, nyomj egy lájkot, és iratkozz fel a blog Youtube csatornájára, ahol extra tartalommal várlak benneteket!

Ha pedig szeretnél értesülni a legfrissebb bejegyzésekről, kövess az Instagramon!

Forrás:

http://www.siocsatorna.hu/adatok/tortenet 

Katona Ottó – Tóth Andrea
Közép-dunántúli Környezetvédelmi és Vízügyi Igazgatóság 

https://ng.hu/termeszet/2015/09/14/a-sio-csatorna/

A bejegyzés trackback címe:

https://multidezoepiteszet.blog.hu/api/trackback/id/tr3315646056

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

wjozsi 2020.06.02. 16:52:13

Egy romantikus érdekesség: nem tudom, ma is látszik-e, de évtizedekig egy jókora "AMI" felirat díszelgett a betonba formázva az egyik pillér megközelíthetetlen belső oldalán. Nem holmi graffiti, hanem egy szemmel láthatólag oda tervezett mementó. 1947-ben a zsilip kivitelezését Ötömösi Magyar Pál (1909-1996) vállalatára bízták. Az ő felesége volt Nemespodhragyi Kozics Amália (1908-1986), a felirat egy neki szánt kedves gesztus, amolyan építészhez méltó szerelmi vallomás volt.

vackor1 2020.06.02. 18:37:49

És most éppen átépítik/felújítják , a Sión pedig 600 méterrel lejjebb építenek új külsőt .
süti beállítások módosítása