A debreceni Nagyállomás rövid története - gyönyörű indóházunk születése és pusztulása
2018. május 02. írta: KMJudit

A debreceni Nagyállomás rövid története - gyönyörű indóházunk születése és pusztulása

Szülővárosom Debrecen, életem első 30 évét ott éltem le, így mai napig közel áll a szívemhez. Érdekes, hogy a vasútállomás szomorú történetéről nagyon sokáig nem is tudtam. Véletlenül bukkantam rá egy régi fotóra, és csodálkoztam rá, hogy milyen fenséges indóháza is volt a városnak a mostani szocialista épület előtt. Kutatásom során vált a cívisváros állomásépülete számomra egyrészt a dicsőséges és kevésbé fényes történelmi pillanatok jelképévé.

Az első debreceni vasútállomás

 

Az ország második vasútvonala 1857-ben érte el az akkor 27 000 lelket számláló Debrecent. Megépítése bizonyos fokú városrendezést kívánt meg, egyes utcákat átalakítottak, néhány útban lévő házat kisajátítottak, lebontottak.

A következő képeken látható, hogyan is nézett ki a pályaudvar azokban az időkben. Az indóház romantikus stílusban épült Neugebauer József és Storch Gyula vezetésével.

 

1.jpg

Az "Uj Pályaudvar"

 

1893-ra a gyors gazdasági fejlődésnek köszönhetően felmerült az igény a pályaudvar bővítésére. A meglévő állomásépület nem volt képes fenntartani a növekvő számú forgalmat, mindez jelezte, hogy Debrecen virágzó város volt, melynek a jelentősége folyamatosan nőtt. 

Szerencsére sok fotó és színes képeslap maradt fent, mely megörökítette a 19. és 20. század virágzó korszakának pillanatait, köztük az "Uj Pályaudvart" is.

 

44.jpg

 

444.jpg

 

22.jpg


Az új indóházat Pfaff Ferenc műegyetemi tanár, a MÁV főépítésze tervezte, a kivitelezést Berger Jenő, Tóth István helyi építészek és Balogh Mihály nyugalmazott városi főmérnök irányította. Az átadásra 1902-ben került sor. Bejárata a hatalmas üveg felülettel kiemelkedő építészeti megoldásnak számított akkoriban. 

Figyelemreméltó, ahogyan a régen élt cívisek gondoskodtak az indóház előtti parkról, melynek 1863-tól 1927-ig Népkert volt a neve. Aki akkoriban Debrecenbe érkezett, minden bizonnyal egy pozitív, felfrissítő első benyomást kapott a településről.


 

Az eddigi fotókon a pályaudvar épületét a belváros felől tekinthetjük meg, a következő képeken megismerhetjük a vasúti forgalom felőli oldalt is, a vágányokat, korabeli vonatokat.


A második világháború idején

 

Sajnos nem túl sok idő adatott meg ennek a szép háznak. A második világháború során a rengeteg áldozat mellett sok kivételes épület is megszűnt létezni, sokszor köszönhetően a légitámadásoknak.

Debrecent a szövetségesek több alkalommal is bombázták. Az első akció 1944. június 2-án történt. Kevesen tudják, hogy ez a légitámadás követelte a legtöbb áldozatot, mely Magyarországot érte. 130 db B-17-es bombázó és 64 db P-51-es Mustang vadászgép tört rá a lakosságra. A civil védelem reggel 08:45-kor beindította a szirénákat, 08:55-kor már a bombázók elérték a várost, 09:05-kor pedig a bombák becsapódtak az utcákon.

 

 

Megközelítőleg 1200 ember veszítette életét, 700-an megsérültek és 4518-an lettek hajléktalanok csupán néhány óra leforgása alatt. Az áldozatok között rengeteg 14 éven aluli gyermek volt, mivel a bombázás a nyári vakáció ideje alatt történt.

A viszonylag nagy számú áldozat a nem túl hatékony légvédelem és a nem megfelelő számú és minőségű óvóhely rovására volt írható. Az egyik föld alatti bunker az állomás közelében egy bombatalálat következtében be is szakadt, embereket temetve maga alá.

A bombázások fő célpontjai a város déli, keleti és északi területei voltak, mindez 83 utcát és teret foglalt magában. A vasútállomás és a környező ipari terület, többek között a vagongyár, melyet 128 bombatalálat ért 28 civil áldozattal, stratégiai célpontok voltak. Még a kórházi vonatot sem kímélték: ott 56 embert ölt meg a támadás. Az indóház súlyosan megsérült, amint az a következő képeken is látható.

 

55555.jpg

 

88888.jpg

 

99999.jpg

A szocializmus korától napjainkig

 

A második világháború végével és a szovjet hatalomátvétellel a súlyosan sérült épületre nem vártak szebb napok. 1959-ig még állt az épület, de felújítani már nem szándékozott a város.

 

01-kubinszky-db-1958.jpg

 

A város döntése értelmében új állomásépületet húztak fel közvetlenül a régi előtt, majd azt lebontották. Az új,  szocialista szellemű Nagyállomás elődje csupán bő fél évszázadig létezett. 

 

 capture.JPG

 

capt2.JPG

 

Az új épület tervezője Kelemen László, a kupola Sajó István nevéhez fűződik. Az állomás előtti park elvesztette frissességét, betontérré alakult át, alig maradtak zöld növények, fák. Létrejött a Petőfi tér a háborúban elpusztult utcák helyén. A vasútállomás belseje szerintem nyomasztó, sosem szerettem ott tartózkodni.

 

cat3.JPG

 

Talán most, majdnem három évtizeddel a rendszerváltás után, amikor a retro újra divat, különleges hangulata nem mindennapi értéket képvisel. A jelenlegi formája pedig szinte biztosra vehetjük, hogy nem marad fenn, mivel tervek készültek a pályaudvar modernizálása, átalakítása érdekében. Mindenképp több zöld területre, környezetvédő megoldásokat szeretnék, meglátjuk, mi valósul meg belőle.

 

Ha kíváncsi vagy, milyen volt Debrecen 100 éve, kattints a videóra. Ha tetszett, nyomj egy lájkot, és iratkozz fel a blog YouTube csatornájára!

 

Kapcsolódó: Magyar pályaudvarok egykor és most

 

Ha tetszett a bejegyzés, és szeretnél értesülni a legfrissebb posztokról, kövess az Instagramon is!

 

 A képek forrása (fentről lefelé):

1. http://oroksegfigyelo.blog.hu/2013/10/04/amikor_az_epitesz_nyilvanit_vedette, Bakó Irén gyűjtése
2-4., 6. 10.  http://www.kitervezte.hu/epuletek/kozlekedes/debreceni-nagyallomas-debrecen
5. http://debrecen.network.hu/kepek/nevezetessegek/regi_vasutallomas
7. http://vasutallomasok.hu/allomas.php?az=debr
8. http://hbml.archivportal.hu/id-1266-kepeslapok_regi_debrecenrol.html
9. http://hg.hu/cikkek/varos/9530-a-mav-epiteszet-bekebeli-fenykora
11. http://debrecenikepeslapok.blogspot.hu/2016/05/volt-egyszer-egy-nagyallomas.html
12-13., 15-16., http://www.erdekesvilag.hu/70-eve-bombaztak-le-debrecent/
14., 17. http://hbml.archivportal.hu/id-1508-debrecen_elso_bombazasa_1944_junius_2.html
18. http://iho.hu/hir/szazhusz-eve-a-hortobagyon-at
19-21. Fortepan

 

A bejegyzés trackback címe:

https://multidezoepiteszet.blog.hu/api/trackback/id/tr713841918

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Warlimont 2018.05.03. 13:13:48

Kar remenykedni. Aki latta az uj, ipari kinezetu betoncsoda terveket, "a modern letisztult vonalakat", az biztos lehet benne, hogy hamarosan a mostani Allomasepuletre is nosztalgiaval fogunk emlekezni.

A nép fia 2018.05.03. 13:41:10

Csak szerintem hasonlít nagyon a miskolci pályaudvar a régi debrecenire?

Egyébként ezt a mostani pályaudvart utálom, rendesen rosszul vagyok tőle. Az egyik legocsmányabb, ahol valaha jártam. Megállt az idő 1970-ben, és takarítva is kb. akkor volt utoljára.

KMJudit · http://multidezoepiteszet.blog.hu 2018.05.03. 16:16:22

@Warlimont: az biztos, hogy sosem lesz olyan, mint régen

KMJudit · http://multidezoepiteszet.blog.hu 2018.05.03. 16:18:31

@A nép fia: sajnos igen, én sem szeretem, és a szagok sem kellemesek. Azt el tudom képzelni, hogy némelyik nyugati turista érdekesnek találja, náluk ilyen nem sok van :)

Irwine 2018.05.04. 01:16:16

Ha valaki nem ismerné, itt vannak az intermodális pályaudvar tervei:
www.dehir.hu/galeria/a-debreceni-intermodalis-kozpont-uj-latvanytervei-2

Nagyban megőrzi a gyűlölt szocreál épületet. Vajon miért?
Az amúgy is kihasználatlan irodaépületeket továbbiakkal bővítik... Minek? És mire elkészül, lesz vagy 30 milliárd..., vagy ki tudja?
Föld alá viszik az Erzsébet út forgalmát. Már előre látom, amikor egy-egy nyári vihar során elönti az aluljárót a víz.
Értelmetlen pénzszórás egy hatalmas, ocsmány komplexumra.
Az egyetlen pozitívum, hogy oda költözik a buszállomás.

KMJudit · http://multidezoepiteszet.blog.hu 2018.05.04. 21:37:08

@Irwine: Köszi a linket :) Kíváncsi leszek egyébként, hogy ebből a hatalmas komplexumből mennyi fog egyáltalán megvalósulni.

¿Qué tapas hay? 2018.05.05. 21:04:12

@A nép fia: Csodák nincsenek, a miskolci Tiszai pályaudvar felvételi épületét ugyanaz a Pfaff Ferenc tervezte, mint a régi debreceni nagyállomást.

Önmagában az új épülettel sem lenne semmi baj, az ötvenes évek vége modernizmusának ezen az épületen is látható stíluselemei ma ismét kezdenek divatba jönni. A baj ott van, hogy egyrészről egy modern pályaudvar funkcióihoz ez az épület túl nagy, másrészről meg az igénytelen üzemeltető és az igénytelen közönség közösen felelősek azért, hogy a nagyállomáson olyan állapotok vannak amilyenek.

Irwine 2018.05.05. 23:12:19

@Múltidéző építészet: Hát, reméljük, nem sok.
Bár új állomásra szükség volna. De nem egy ilyenre és nem ennyiért...

Segna 2018.05.30. 19:52:43

1989-ben jártam először Debrecenben. Akkor mondták, hogy mindjárt oda költözik a buszpályaudvar a Nagyállomás mellé. 2018 van. Hússzor hallottam már, hogy na,de majd most! A tervek egyre rosszabbak. Mindegyik egy beton borzalom, tökig lebetonozott térrel, sok-sok úttal, dübörgő forgalommal.
A vonat forgalom egyre kisebb, a pályaudvar egyre nagyobb.
A buszállomás szintén megérne egy posztot. A maga nemében az is szép darab volt, de ami lett belőle...

Segna 2018.05.30. 19:56:26

Egyébként maga a központi kupolás tér kimondottan jó arányú, és a vásározó parasztok falképek (nem tudom, hogy szekkók vagy freskók) kimondottan kellemesek. Sokat bámészkodtam ott az egy év alatt 3,5 évet késő vonatokra.... ;-)

KMJudit · http://multidezoepiteszet.blog.hu 2018.06.01. 11:37:24

@Segna: ki tudja, mikor lesz belőle valami :) az biztos, hogy a mostani buszvég nagyon kicsi, már régóta nem bírja el a forgalmat. Az épület sorsát ha jól láttam, megszavaztatják, legyen-e belőle kávézó, pálmaház, lakóépület? Nem tudom, van-e már eredmény, utánanézek. Remélem, azért az épületet nem bontják le, sok az üvegfelület, így pálmaháznak nem lenne rossz, köré pedig park, mert azon a környéken nincs túl sok zöld. És a szemben lévő Mechwart is szecessziós, bár szerintem nem a legszebb példa erre a stílusra, viszont ha a tér adottságait okosan kihasználják, klassz dolgok születhetnek.

KMJudit · http://multidezoepiteszet.blog.hu 2018.06.01. 11:47:08

@Segna: a kupola nekem is bejön, nem csoda, hisz Sajó tervei. Na az ő munkássága is izgalmas, alig várom, hogy hazautazzak, mert szeretnék saját fotókat is készíteni jó néhány épületről.

Segna 2018.06.02. 07:55:31

@Múltidéző építészet: a Fortepanon nagyon klassz képek vannak fenn az állomás kupolájának építéséről. Nem sajnálták belőle a betont! ;-) Igen Sajó jöhet minden mennyiségben! Nekem személyes kis kedvencem a Vásári István utcai társasháza klassz kis art deco, de az ízlésficamos lakók, azt is vmi barackvirág színre festették a felújításkor... Kb. mint egy almazöld BMW Az egy férfias karekterű ház volt....

Segna 2018.06.02. 08:21:12

@Múltidéző építészet: Tartok tőle, hogy itt az új tér kialakítása alatt azt fogják érteni, h ledózerolják az épületet, kivágják az összes fát, és egy írdatlan FIZETŐS parkolót rittyentenek oda.
Egyébként Debrecenben régi szokás, valami leromlik, vagy megsérül, akkor bontsuk le, dobjuk ki, rakjunk oda vmi trendi izét...
Gondolok itt az István malom, a zsinagóga, a régi állomás vagy épp a Kölcsey központ sorsára. Tudom a Kölcsey központ nagyon nehezen volt szépnek tekinthető, de szerették, használták az emberek. Biztos 25+ megoldás lett volna az átépítésére de nem egy ugyanolyan stílusú ellenben mégrondább, de a plebs által már nem használt izé keült a helyére, ugyanannyi beton placcal körülötte, mint ha parkoló lenne...

Segna 2018.06.02. 08:34:00

Visszatérve a nagyállomásra, én már nem ismerhettem, de romjaiban, elturzulva is érdekes a restije. Csodálom, hogy abban nem lát egy vendéglátós, szállodás sem fantáziát. Szálláshiány van a városban és valljuk be, a vasútnak még mindig van varázsa, biztos sokan elnézegetnék a bejövő, kimenő vonatokat vacsora vagy ebéd, megbeszélés közben...

KMJudit · http://multidezoepiteszet.blog.hu 2018.06.12. 08:09:46

@Segna: a Vásári István utcai ház, azt hiszem a 8 szám, az tényleg nagyon jól sikerült, a színe tényleg nem "férfias" de legalább rendbetették. Elég szomorú dolgok történtek ott a 2. vh alatt, egy zsidó családot deportáltak 2 gyerekkel, soha nem tértek vissza (ha akkor is ez volt a 8. szám) :( kíváncsi vagyok, van-e vki ott az akkori lakók közt. ... emlékszem, mikor lebontották a Kölcsey-t, egy ideig mécseseket gyújtottak a helyén. Még kiskoromban szüleim járattak oda rajzszakkörre és minden augusztus 20-án mentünk a virágvásárra :)

Segna 2018.06.12. 08:39:56

@Múltidéző építészet: A zsidó lakók sorsához...
A Hatvan utcán, a járdába, az adott ház elé, ahonnan elhurcolták az ott lakókat, egy-egy féltenyérnyi rézkocka van beépítve, rajta a névvel a születési, és a beszédes halálozási dátummal... Mostanában ritkábban járok a Vásáry-n. Vajon nekik is van ilyen kis emlékeztetőjük?
Sokkal szívbemarkolóbb és elgondolkodtatóbb, mint akárhány nagy emléktábla, vagy emlékmű...

KMJudit · http://multidezoepiteszet.blog.hu 2018.06.14. 09:18:12

@Segna: ezt nem is tudtam, köszi az infót! Nagyon jó! Pedig sokat jártam a Hatvan utcán, de sosem vettem észre. Mindenképp megnézem őket!
süti beállítások módosítása