Vasútállomásaink az évtizedek folyamán elkerülhetetlenül is változásokon mentek keresztül, a forgalom növekedésével sokukat bővítették, modernizálták, némelyikük épülete pedig teljesen kicserélődött. Nézzünk néhány példát.
Ha tetszik a videó, kérlek lájkold, és iratkozz fel a blog YouTube csatornájára, hogy ne maradj le semmiről!
Keleti pályaudvar
Magyarország legjelentősebb nemzetközi vasúti csomópontja, nevét a földrajzi fekvéséről és Erdéllyel illetve a Balkánnal való kapcsolatáról kapta. 1884-ben nyitották meg, felvételi épülete eklektikus stílusban épült Rochlitz Gyula tervei alapján. Az acélszerkezete Feketeházy János nevéhez fűződik. A pályaudvar létesítésére a megbízást a Magyar Királyi Államvasutak adta.
A második világháborúban bombatámadás következtében súlyosan megsérült, de renoválták. Homlokzata 43 méter magas, a pénztárterem freskóit Lotz Károly és Than Mór festették. Műemléki védelmet élvez.
Kép: balra - Fortepan / 1895 körül / Budapest Főváros Levéltára / Levéltári jelzet: HU.BFL.XV.19.d.1.08.034; jobbra - Wikipedia / Thaler Tamás
Nyugati pályaudvar
Nevét a Keleti pályaudvarral ellentétben nem az elhelyezkedéséről kapta, hanem a megbízó vasúttársaságról 1891-ben. Az épület terveit az Eiffel építésziroda készítette, magát a pályaudvart 1877-ben nyitották meg. Előde a Pesti indóház, mely 1846-tól a Pest és Vác közti első magyar vasútvonal végállomása volt. A Nagykörút rendezési terveinek készítésekor útban volt, így lebontották, helyette felépült a Nyugati. 1977 és 1979 között jelentős felújításon esett át.
Kép: balra - Fortepan / 1880-1887 között / Budapest Főváros Levéltára, Levéltári jelzet: HU.BFL.XV.19.d.1.06.025; jobbra - Wikipedia / Natalia Semenova
Dombóvár vasútállomása
Az első vasútállomás 1872-ben nyílt meg a településen, a jelenlegi felvételi épület műemléki védettséget élvez.
Kép: fent - Fortepan / 1960, lent - Wikipedia / VT
A debreceni Nagyállomás
Pályaudvart először 1867-ben nyitottak a városban, a felvételi épület romantikus stílusban épült. A forgalom növekedésével nem tudott lépést tartani, ezért új indóházra volt szükség, melyet Pfaff Ferenc, a MÁV főépítésze tervezett. A második világháborúban egy bombázás során súlyosan megsérült, még állt egy ideig, de felújítani már nem szándékozott a város. Új állomásépületet húztak fel közvetlenül a régi előtt, majd azt lebontották. Tervezője Kelemen László, a kupola Sajó István nevéhez fűződik.
Kép: fent - Fortepan / 1960, lent - Wikipedia / VT
A debreceni Nagyállomásról itt olvashatsz.
Győri vasútállomás
1855 óta van vasútállomás Győrben. Az eredeti indóházat Pfaff Ferenc tervezésében 1894-ben kibővítették, a megbízó az ÁVT volt. A második világháborúban ez is megsérült egy légitámadásban, 1944 áprilisában lebontották. Az új állomás szocreál stílusban épült újjá, tervezői Dianóczky János és Éhn József (UVATERV), a kapcsolódó posta Vas Dénes műve.
Kép: balra - Fortepan / 1958 / UVATERV, jobbra - Wikimedia Commons
Kapcsolódó: Győr barokk óvárosa
Hatvani vasútállomás
A településre 1867-ben jutott el a vasút. A régi indóház 1944-ben egy bombázásban elpusztult, a jelenlegi épületet 1956-ban adták át.
Kép: balra - Fortepan / 1956 / UVATERV, jobbra - Wikimedia Commons
Dunaújváros vasútállomása
A jelenlegi, szintén szocreál stílusú felvételi épületet 1951-ben adták át, tervezői Vass Dénes és Molnár Rudolf (KÖZÉPTERV).
Kép: jobbra - Fortepan / 1952 / UVATERV, balra - Wikimedia Commons / 2017
Pécsi vasútállomás
A pályaudvart 1898-ban nyitották meg, az eredeti indóház helyére épült Pfaff Ferenc tervezte épület ma is áll. Legutóbb 2015-ben újították fel.
Képek: Wikimedia Commons
Kapcsolódó: Pécs érdekes épületei - 1. rész / 2. rész
Ha tetszett a cikk, és szeretnél értesülni a legújabb posztokról, kövess a Facebookon!