A Balaton menti indóházak közül az egyik legérdekesebb Balatonalmádiban található. Különleges formájának létrejöttéhez hozzájárult, hogy a századelőn épült első verziót később kibővítették, így érte el 1930-ra a mai kinézetét. Tömegelrendezése, bejárata, változatos formái, tetődísze teszi egyedülállóvá.
Kép. S. Taurus / Youtube
A századforduló környékén már nagy várakozás előzte meg az északi part menti vasútvonal kiépítését. A Budapest-Tapolca és Veszprém-Alsóörs vonalon 1909. július 9-én aztán végre megindult a forgalom. A déli parthoz képest egészen későn, hiszen ott már 1861 óta volt vasúti közlekedés.
Az üdülőterület jellegére való tekintettel az északi part felvételi épületei a HÉV III. osztályú felvételi épületek típustervétől eltérő stílusban jöttek létre. Az itt található állomásépületek tervezője Vasdinnyei Pál MÁV mérnök volt.
Jellemző volt rájuk a magyaros, népies díszítés, vöröskő lábazat, vörös tető, halványzöld homlokzat, sötétzöld fafelületek. A második világháborúban természetesen a balatonalmádi indóház is megsérült, de nem reménytelenül, nemsokára már felújítva várta az utasokat. Nemrég pedig arról lehetett olvasni, hogy hamarosan korszerűsítik más északi parti állomásokkal egyetemben.
Vasdinnyei Pál terve Balatonalmádi-fürdő felvételi épületéről:
Kép: helyismeret.hu
Ezzel szemben a HÉV III. osztályú felvételi épületeinek típusterve:
Kép. vasutallomas.hu
Az állomásépület első verziója:
Kép: Az állomás képe 1910 körül. Schildmayer Ferenc / vasutallomasok.hu
Kép: Az állomás régi képeslapon. Turóczy László / vasutallomasok.hu
Kép: A felvételi épület 1928-ban. Ophoven Jenő / vasutallomasok.hu
1930-ra átépítés után a kibővített állomás:
Kép: A vasútállomás az utcafront felől korabeli képeslapon. Kőváry Zoltán / vasutallomasok.hu
A második világháború okozta károk:
Kép: Az állomás 1945-ben. Érdekes, hogy a tetődísz egyik szárnya megmaradt. Fortepan / Vörös Hadsereg
Kép: Az állomás 1945-ben. Ma is ugyanilyen kaspókban függenek a virágok. Fortepan / Vörös Hadsereg
Kép: Az állomás 1945-ben. Fortepan / Vörös Hadsereg
Felújítás után:
Kép: Az állomás 1960-ban. Fortepan / UVATERV
Napjainkban a peron felőli oldal:
Kép: Múltidéző Építészet
Kép: Múltidéző Építészet
Kép: Múltidéző Építészet
Kép: Múltidéző Építészet
Kép: Múltidéző Építészet
Kép: Múltidéző Építészet
A váróterem:
Kép: Múltidéző Építészet
Kép: Múltidéző Építészet
Kép: Múltidéző Építészet
Az utcafronti oldal:
Kép: Múltidéző Építészet
Kép: Múltidéző Építészet
Ha tetszett a bejegyzés, és szeretnél értesülni a legújabb posztokról, kövess a Facebookon és a YouTube-on is!